Rawicz. Sztandar, łańcuch dla burmistrza i przewodniczącego rady, historyczna pieczęć miasta - o podjęcie działań, by uzyskać te insygnia wnioskował przewodniczący rady Marek Przybylski. Apelował też o ustanowienie odznaczeń honorowego obywatela gminy oraz za zasługi dla gminy.
„Obecnie gmina Rawicz nie posiada formalnie usankcjonowanych wyżej wymienionych insygniów i symboli.” Zdaniem przewodniczącego, szanujące się miasto i gmina powinny insygnia mieć. O zasadność ustanowienia symboli, koszty i przybliżony termin ich realizacji dopytaliśmy w urzędzie.
- Obecnie jesteśmy na etapie rozpoznawania cen, wykonania projektów tych symboli w formie graficznej, aby przedłożyć do zaopiniowania Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z sugestiami Komisji Heraldycznej - odpowiada sekretarz gminy Elżbieta Pawlak. Konkretne kwoty w jej odpowiedzi jednak nie padają. Wiadomo, że, aby zająć się wykonaniem symboli, trzeba je wcześniej ustanowić. Tym gmina chce się zająć w czwartym kwartale.
W marcu ubiegłego roku o możliwość ustanowienia sztandaru gminy, w związku z przypadającą rocznicą 380-lecia lokacji miasta, wnioskowała radna Maria Banach. Wówczas zapytaliśmy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji o długość procesu przyznawania takich symboli. - Opinia wydawana jest w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Proces opiniowania wniosków zależy m.in.: od prawidłowości składanego wniosku oraz złożoności sprawy. Każdy wniosek traktowany jest indywidualnie, a opinia jest wydawana w możliwie najkrótszym terminie - brzmiała odpowiedź z biura prasowego MSWiA.
Burmistrz w odpowiedzi zaznacza, że wniosek Marka Przybylskiego jest „zwieńczeniem wcześniejszych działań radnych”. Jak przekazuje Przybylski, przez ostatni rok (od interpelacji radnej) nie podjęto kroków w tej kwestii. Zapewnia jednak, że teraz sprawa ma ruszyć.