Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ostatnim czasie zwrócił uwagę na wzmożoną aktywność oszustów, którzy chcą uzyskać dostęp do danych zgromadzonych w naszych komputerach. - Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że nie wysyła e-maili do swoich klientów - podkreśla rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce, Marlena Nowicka.
Oszuści, którzy podszywają się pod ZUS ponownie nasilili swoje działania.
- Tylko w poniedziałek rano do Zakładu zadzwoniło kilkanaście osób z informacją o dziwnych e-mailach, w których jako nadawca figuruje właśnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych - zaznacza Marlena Nowicka.
Jak informuje, w temacie wiadomości wpisana jest fraza „Zaległe składki”, a w wiadomości - prośba o potwierdzenie jej odebrania.
- Na szczęście, klienci zwrócili uwagę na nieprawidłowy adres mailowy ZUS, który był w stopce maila. Stopka, poza prawidłowym adresem centrali ZUS, zawierała bowiem adres skrzynki mailowej oparty o domenę rządową, czyli „gov.pl”, tymczasem strona www.zus.pl, jak i adresy mailowe pracowników ZUS, nie funkcjonują w oparciu o domenę rządową - dodaje rzeczniczka.
Co istotne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wysyła korespondencji e-mailowej. Kontakt elektroniczny jest możliwy jedynie w sytuacji, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyraził zgodę na taką formę komunikacji.
- ZUS ostrzega, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile, które teoretycznie pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ani nie otwierać zawartych w tej korespondencji załączników - informuje Marlena Nowicka.
Rozsyłana korespondencja ma na celu zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych, które zapisane są w jego pamięci.
- W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości, co do nadawcy otrzymanej korespondencji, prosimy o kontakt z najbliższą placówką Zakładu lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem telefonu 22 560 16 00 - przypomina rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.