Nie wiesz, jak założyć działalność gospodarczą? Zrób z nami pierwsze trzy kroki!

Opublikowano:
Autor:

Nie wiesz, jak założyć działalność gospodarczą? Zrób z nami pierwsze trzy kroki! - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

Krok 1. CEIDG 
Każda osoba chcąca założyć własną firmę powinna zaznajomić się ze stroną internetową Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.ceidg.gov.pl). Znajdują się tam wszystkie niezbędne informacje potrzebne przyszłemu przedsiębiorcy. Jest to również miejsce, dzięki któremu - bez wychodzenia z domu - można założyć firmę. Formularz CEIDG-1 umieszczony na stronie to nic innego, jak wniosek o wpis do ewidencji (równoznaczny z uruchomieniem działalności gospodarczej). 

Krok 2. Formularz CEIDG-1
Wniosek o wpis do ewidencji można złożyć na dwa sposoby. Pierwszy jak już wspomnieliśmy - bez wychodzenia z domu - za pośrednictwem elektronicznego formularza znajdującego się na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl. Aby wniosek był ważny, musi zostać potwierdzony elektronicznym podpisem lub zaufanym profilem ePUAP. Dopuszczalne jest również wypełnienie dokumentu anonimowo. Wtedy po przejściu procedury przyszły właściciel firmy otrzyma kod weryfikacyjny. - Z wydrukowanym wnioskiem należy przyjść do urzędu lub zapamiętać numer kodu. Dzięki temu urzędnik będzie w stanie dopełnić reszty formalności - tłumaczy Jolanta Maciejewska z krotoszyńskiego magistratu. Co ważne, jeżeli w wypełnianym przez przedsiębiorcę wniosku znajdą się jakiekolwiek błędy albo będzie brakować niektórych informacji, wtedy zostanie on o tym poinformowany przez system CEIDG.

Drugim sposobem jest wypełnienie tradycyjnego drukowanego formularza i dostarczenie go do urzędu gminy. - Nie obowiązuje już regionalizacja. To znaczy, że np. mieszkaniec Krotoszyna bez problemu może założyć działalność gospodarczą w dowolnym urzędzie na terenie całego kraju - dopowiada urzędnik. Możliwe jest również wysłanie wniosku za pośrednictwem poczty. Jednak osoby decydujące się wybrać tę formę dostarczenia dokumentów muszą pamiętać, iż wniosek musi zostać poświadczony przez notariusza. 

Krok 3. Wypełniasz tylko jeden dokument
Przed wprowadzeniem zmian, przedsiębiorca musiał skompletować szereg dokumentów z kilku urzędów. Dziś, dzięki wypełnieniu formularza, droga do stworzenia firmy została maksymalnie skrócona. Podstawowymi informacjami, jakie trzeba wpisać są: imię i nazwisko, PESEL, numer dowodu osobistego oraz data rozpoczęcia działalności gospodarczej. Trzeba także podać informację dotyczącą branży i wpisać odpowiednie kody PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności). Co ciekawe, po wypełnieniu wniosku nowo powstała firma automatycznie zostaje zgłoszona do krajowego rejestru rządowego podmiotów gospodarki narodowej (otrzymuje numer REGON). Ponadto informacje trafią także do urzędu skarbowego, który nadaje firmie numer NIP. Po wprowadzonych zmianach, już na etapie wypełniania wniosku przedsiębiorca decyduje się na konkretną formę opodatkowania. - Przedsiębiorca powinien dobrze się zastanowić, która forma jest najkorzystniejsza dla niego. Może się rozliczać na zasadach ogólnych, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub karta podatkowa - mówi Jolanta Maciejewska.

Cała procedura nie powinna potrwać więcej niż jeden dzień. Zaświadczenie o założeniu działalności gospodarczej, można wydrukować ze strony internetowej CEIDG. Co ważne - wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest bezpłatny. Zaś Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) znajduje się również na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl. Spośród dostępnych kodów trzeba wybrać te, które odpowiadają prowadzonej działalności gospodarczej.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE