Zobacz, którędy pobiegnie ścieżka z Rawicza do Osieka

Opublikowano:
Autor:

Zobacz, którędy pobiegnie ścieżka z Rawicza do Osieka - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

Budowa 18-kilometrowej ścieżki rowerowej do Osieka to oczekiwana inwestycja nie tylko przez mieszkańców dwóch gmin, ale wszystkich rowerzystów przemierzających tę trasę. Według wstępnego kosztorysu, zadanie ma pochłonąć ponad 25 mln zł. 

W 2016 roku Powiat Rawicki oraz gminy: Pakosław i Rawicz podpisały umowę partnerską i złożyły wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Choć projekt otrzymał pozytywną ocenę, to ze względu na brak środków początkowo nie został zakwalifikowany do dofinansowania. Nie zgodzili się z tym lokalni samorządowcy, którzy wystosowali pismo do marszałka, zarządu województwa i komitetu monitorującego. Powiat Rawicki odwołał się również od wyniku uzyskanego podczas oceny merytorycznej. Jak się okazało - skutecznie. Informacja o przyznaniu pieniędzy napłynęła z Poznania na początku sierpnia ubiegłego roku. Na budowę ścieżki udało się pozyskać rekordowe środki - ponad 17,5 mln złotych. Pozostałą część kosztów muszą ponieść samorządy.

W ciągu ostatnich lat nastąpiły zmiany w przebiegu planowanej ścieżki, ponieważ wykonano już pewne fragmenty planowanej trasy, jak choćby zmodernizowano drogę w Szymanowie i wybudowano ścieżkę na ul. Kolejowej w Pakosławiu. Stąd też dokumentacja wymaga przeprojektowania.

- Obecnie trwa opracowywanie projektu budowlanego na rondo przy dawnym TESCO w Rawiczu oraz na odcinek od ronda do PKP. Także na odcinek Rawicz - Osiek będzie opracowany nowy projekt budowlany, z wykorzystaniem już przygotowanego - trzeba dokonać aktualizacji - informuje Magdalena Wnuk, starszy specjalista w Powiatowym Zarządzie Dróg w Rawiczu. Termin opracowania tych dokumentacji mija 30 czerwca 2020 roku.

Jak zaznacza Magdalena Wnuk, prace budowlane rozpoczną się najprawdopodobniej na przełomie lipca i sierpnia - na odcinku od Rawicza w kierunku Szymanowa i Słupi Kapitulnej. Przewidywana wartość tych robót w 2020 roku to około 5 mln zł.

- Również w 2020 roku planowane są wykupy gruntów pod budowę ciągu pieszo-rowerowego, które znajdują się poza pasem drogowym. Dalsze prace budowlane oraz inne zadania przewidziane w ramach projektu - jak zakup infokiosków, budowa węzła przesiadkowego oraz instalacja systemu rowerów miejskich, będą prowadzone dopiero w przyszłym roku - dodaje Magdalena Wnuk. Termin zakończenia inwestycji to 30 września 2021 roku.

JAK BĘDZIE PRZEBIEGAĆ ŚCIEŻKA
W Rawiczu

Jej początek znajdować się będzie przy dworcu PKP, gdzie planowana jest budowa węzła przesiadkowego, parkingu na 40 miejsc postojowych. Tam też ma być zlokalizowany stojak na minimum 20 rowerów wraz z wiatą oraz infokiosk. Z Dworcowej ścieżka ma przebiegać kolejno ulicami: Piłsudskiego, Wojska Polskiego, Rynek, Kamińskiego i Wały Powstańców Wlkp. - Na odcinku 1,85 km istniejące chodniki i jezdnie zostaną przebudowane i dostosowane do ruchu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Magdalena Wnuk. Dalej od dawnego marketu Tesco ścieżka przebiegać będzie po prawej stronie jadąc w kierunku Szymanowa. - Na wniosek mieszkańców Rawicza i, ze względu na dużą ilość punktów handlowych oraz usługowych, zaprojektowano pas postojowy przy ul. Kamińskiego. Będzie on przerywany wyjazdami z posesji - tłumaczy Magdalena Wnuk.

W Szymanowie

Projektowana ścieżka przechodzi na lewą stronę dopiero na wysokości bloków w Szymanowie, gdzie na istniejącym przystanku zaprojektowano zatokę autobusową z wiatą. Dalej przebiega przez wioskę w miejscu istniejącej już ścieżki. W Szymanowie koło przedszkola trasa ponownie przechodzi na prawą stronę jezdni. W pierwotnych planach był tam remont odcinka drogi o długości 817 metrów. Teraz nie ma już takiej potrzeby, ponieważ inwestycję zrealizowano w ubiegłym roku. Jak informuje Magdalena Wnuk, za Szymanowem istniejący pas drogowy zostanie poszerzony, a ścieżka będzie zlokalizowana po prawej stronie za rowem, częściowo na gruntach prywatnych. - Wbrew obawom, inwestycja nie zagraża znajdującym się w lesie miejscom pamięci: pomnikowi i krzyżowi - podkreśla Magdalena Wnuk.

W Słupi Kapitulnej

Dąbrocznię ścieżka „przekracza” specjalną kładką. - W Słupi Kapitulnej początkowo na potrzeby ścieżki wykorzystywany jest przebieg istniejącego chodnika po prawej stronie. Tutaj wymagana jest też korekta przebiegu pasa drogowego - wyjaśnia specjalistka PZD. Przewidziany jest tu remont nawierzchni oraz wymiana i uzupełnienie wpustów deszczowych. W tej miejscowości planowany jest też parking typu park&ride, który pozwoli kierowcom na zaparkowanie pojazdów oraz zostawienie lub wypożyczenie rowerów. Za kościołem ścieżka przechodzi na lewą stronę. Z prawej, związku z budową marketu „Dino”, wykonawca robót wykonał już część ciągu pieszo-rowerowego. - Na tym odcinku przy jednym z budynków ścieżka będzie miała mniej niż 2,5 metra szerokości, ale inaczej się nie da. Na końcu miejscowości trasa przechodzić będzie poza rów i przebiegać aż do Chojna częściowo na prywatnych działkach. Realizujemy inwestycję specustawą drogową, więc nie będzie tu problemów z przejęciem gruntów - przewiduje Magdalena Wnuk.

W Chojnie

Przy wjeździe do Chojna trasa przebiega rowem po lewej stronie. - Przy skrzyżowaniu na tzw. Zapłocie ścieżka przechodzi na prawą stronę. Musi być skorygowany łuk, by było tutaj bezpieczniej, a rowerzyści nie jechali tuż przy jezdni. Niestety, tutaj przewiduje się też wycinkę istniejących drzew, bo inaczej się ze ścieżką tutaj nie zmieścimy. Tu też wymagana jest korekta przebiegu jezdni - przy skręcie w tzw. ulicę Konarską - wyjaśnia Magdalena Wnuk. Między Chojnem a Golejewkiem ścieżka przechodzi rowem, który - podobnie jak ten w Chojnie - wymaga skanalizowania. - Żeby wykorzystać istniejący przepust, a nie ma możliwości, by go wydłużyć w pasie drogowym, musieliśmy się do niego tak jakby „przytulić” ze ścieżką. Będzie tu jednak zastosowana bariera, by nie zagrażało to bezpieczeństwu rowerzystów - tłumaczy specjalistka.

W Golejewku

W ramach inwestycji planowany jest też remont nawierzchni drogi. - Tu jezdnia funkcjonuje jako zatoka autobusowa, dlatego zmienimy trochę jej położenie, by nie powodować kolizji rowerzystów z wysiadającymi z autobusu. Nie naruszamy też lokalizacji istniejącego tam pomnika - zaznacza Magdalena Wnuk. Dalej przebieg ścieżki kontynuowany jest prawą stroną w kierunku Pakosławia. By zmieścić tam tras, w planach jest zwężenie jezdni, która w tym miejscu ma ponad 7 metrów szerokości.

W Pakosławiu 

Na wysokości ulicy Młyńskiej zostanie rozrysowane przejście ze zjazdem w kierunku pałacu i kościoła. Dalej, na ulicy Kolejowej, w 2018 roku został już wybudowany odcinek ścieżki - od myjni do istniejącego chodnika przy przystanku PKS. Wyasfaltowano wtedy również 113 metrów drogi. Na wysokości urzędu gminy planowane jest zorganizowanie miejsca do wypożyczenia rowerów. - W Pakosławiu musimy trochę pokluczyć z przebiegiem trasy, bo nie ma możliwości, by ją poprowadzić cały czas prawą stroną, dlatego w tym miejscu przechodzimy na lewą stronę. Tutaj też będzie trzeba wyciąć kilka drzew, ale uspokajam, że według przepisów, przy ścieżce wykonamy nasadzenia kompensacyjne. Będą to drzewka szczepione na pniu, których korzenie nie będą uszkadzać ścieżki - zapewnia Magdalena Wnuk. Przy okazji, chodnik po prawej stronie będzie wyremontowany. Przy cmentarzu zostanie zaprojektowane przejście z przejazdem, by móc stamtąd udać się w kierunku Sów i zalewu. Na ulicy Dubińskiej ścieżka przechodzi z powrotem na stronę prawą i łączy się z istniejącą już tam trasą.

W Osieku

Za Pakosławiem aż do Osieka ścieżka biegnie skanalizowanym rowem po prawej stronie drogi. Jej przebieg kończy się w Osieku za domem strażaka. Tu też ma być postawiona wiata dla rowerów.

- Analizując przebieg ścieżki, należy pamiętać, że każde przejście przez jezdnię jest punktem niebezpiecznym. Jak widać, ścieżka jest tylko jednym z elementów całego przedsięwzięcia, bo mamy tu, m.in. modernizację chodników czy budowę parkingów rowerowych. (…) Założeniem jest, że trasa utwardzona będzie betonem asfaltowym, który jest tańszy niż kostka betonowa. W samych miejscowościach będzie jednak pokryta kostką brukową bezfazową. Dlatego też ma być wygodna dla osób, które będą z niej korzystać - mówi Magdalena Wnuk, starszy specjalista w Powiatowym Zarządzie Dróg w Rawiczu

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE